بیوگرافی ری کراک، مالک و مدیر شرکت مک دونالد

ری کراک درست چند ماه بعد از اینکه برادران مک دونالد تصمیم به گسترش کار خود گرفتند، به گروه آنها ملحق شد. حضور کراک باعث شد که رستوران های مک دونالد به بزرگترین رستوران های زنجیره ای در سراسر کشور و در نهایت در سراسر دنیا تبدیل شوند.

بیوگرافی ری کراک، مالک و مدیر شرکت مک دونالد

تولد و تحصیلات ری کراک

ریموند کراک Raymond Albert "Ray" Kroc در پنجم اکتبر ۱۹۰۲ در اوک پارک ایلینوی شیکاگو به دنیا آمد. پدرش لوئیس و مادرش رز کراک نام داشتند. خانواده کراک نمونه بارزی از یک خانواده آمریکایی ساکن حومه شهر بود. رز خانه داری می کرد و با آموزش پیانو به کودکان و بزرگسالان، درآمدی نسبی داشت. لوئیس مردی متشخص در میان دوستان بود و در شرکت تلگراف وسترن یونیون فعالیت می کرد.

ریموند و برادرش، رابرت تفاوت هایی بنیادی با هم داشتند. ری تمایلی به درس خواندن نداشت و رابرت دانش آموزی سخت کوش بود. ری در دوران نوجوانی با مفاهیم و تکنیک های مناظره هم آشنا شد. او در دبیرستان در مسابقات مناظره شرکت می کرد و در آن زمان اهمیت قانع کردن مخاطب را درک کرد. در همان مسابقات، ری به ظرفیت های و توانایی های خود در متقاعد کردن افراد پی برد. او در مناظره ها مرکز توجه مخاطبان بود و از این رخداد بسیار لذت می برد. او پس از تحصیلات متوسطه تصمیم گرفت تا برای ارتش آمریکا در جنگ شرکت کند و با اعلام سن دروغ، به جبهه های نبرد رفت. اولین مسئولیت ری در جنگ، رانندگی آمبولانس بود. با پایان یافتن دوره آموزشی ری برای جنگ، نبرد جهانی اول هم پایان یافت. خانواده کراک اصرار داشتند که او تحصیلات خود را ادامه دهد. او هم به سفارش خانواده عمل کرد، اما به طور کلی تمایلی به مدرسه و تحصیلات نداشت. ری همیشه خود را فردی عاشق عمل و کار می دانست و به همین دلیل تحصیلات متوسطه را به پایان نرساند.

ورود به دنیای کسب و کار

ری کراک در سال ۱۹۲۰ دریک شرکت به نام لیلی تولیپ که در زمینه ساخت لیوان و فنجان فعالیت داشت کار پیدا کرد. او به دلیل حس ششمی که داشت باعث شد در فروشش موفق باشد و مقاومت مردم در خرید محصول را در هر بشکند. هر روز صبح از ساعت هفت صبح با کیف خود که که پر از نمونه های لیوان کاغذی بود به بیرون می رفت و بازاریابی میکرد و سفارش های جدید میگرفت.

در همان سال ها بود که با شخصی به نام ارال پرنیس که چند مغازه بستنی فروشی داشت و کراک مسئول تامین لیوان های مغازه ی او بود آشنا شد. پرنیس دستگاه مخلوط کن شش گردونه را فراهم کرد و به ری کراک پیشنهاد داد که نمایندگی انحصاری فروش آن را در سراسر کشور به عهده گیرد وسودی که به دست می آورد را بین خود به صورت مساوی تقسیم کند . آنها در سال ۱۹۴۸ موفق شدند رکورد فروش مخلوط کن را به ۸۰۰۰ دستگاه برسانند که از اولین قدم های موفقیت ری بود. در آن زمان دو نفر از مشتریان کراک برادران مک دونالد بودند که ری کراک در سفری به لس آنجلس موفق شد مک دونالد را از نزدیک ببیند.

ری کراک و شراکت با مک دونالد

ری کراک با دیدن کیفیت و سرعت مک دونالد در سرویس دهی تحت تاثیر قرار گرفت و به این نتیجه رسید که خوب است همچین امکاناتی در مکان های دیگر هم باشد. او شروع به طراحی و برنامه ریزی در این مورد کرد پس از آماده شدن برنامه اش پیش برادران مک دونالد رفت و پیشنهاد خود را با آن ها مطرح کرد . این طرح سبب میشد دو طرف سود کنند از طرفی درآمد برادران مک دونالد را افزایش می داد و ازطرف دیگر کراک می توانست فروش مخلوط کن های خود را به بیش ترین مقدار برساند. براساس این قرارداد ۱.۹ در صد از درآمد حاصله از رستوران ها به کراک تعلق می گرفت که ۵ % از آن مبلغ را باید به برادران مک دونالد می پرداخت. مدت قرارداد کراک با برادران مک دونالد ده سال به طول انجامید . به این ترتیب در سال ۱۹۵۵ ری کراک نخستین رستوران خود را در غرب امریکا افتتاح کرد .

ری کراک موفق شد در سال ۱۹۵۶ هشت رستوران جدید در نقاط مختلف کشور افتتاح کند. فروش مخلوط کن فرصتی بود که سبب میشد کراک به رستوان های مختلف برود و از آن ها بازدید کند و از تجربیات آن ها استفاده کند. از هدف های اصلی ری کراک درطول این مدت تأسیس شبکه بزرگی از رستوران های زنجیره ای بود که از نظر کیفیت و تمیز بودن در سرویس دهی، نمونه باشند.

ری کراک و خرید امتیاز مک دونالد

ری کراک برای رشد سریع رستوران هایش تصمیم گرفت به مالکانی که املاکشان در گرو بانک بود پیشنهاد دهد که اگر زمینهایشان را به او اجاره دهند هر ماه اقساط وام آنها را خواهد پرداخت و صاحبان املاک به سرعت پیشنهاد او را پذیرفتند چون با پذیرفتن این پیشنهاد املاک راکد و بی فایده آنان درآمد زا می شد.

بزرگترین مشکل ری کراک این بود که رستوران های مک دونالد متعلق به برادران مک دونالد است و رستوران ها تنها در چارچوب یک قرارداد در اختیارش قرار دارد در واقع کراک می بایست با پرداخت مبلغی به برادران مک دونالد قرارداد را لغو می کرد و سرقفلی های همه رستورانهای مک دونالد را به خود اختصاص می داد. در آن زمان برادران مک دونالد برای واگذاری امتیاز خود مبلغ دو میلیون و هفتصد هزار دلار را پیشنهاد کردند که ری کراک چنین مبلغ کلانی را نداشت. او موفق شد با دریافت وام و حمایتهای مالی این مبلغ را فراهم کند. فورا پس از اینکه ری کراک تمام امتیاز مک دونالد را خرید برای هر شعبه از رستوران هایش مقرراتی جدی و سخت تعیین کردکه این قوانین در موفقیت های او نقش داشت.

ویژگی های مک دونالد

ری کراک در ۱۹۵۸ موفق شد یکصد میلیون همبرگر خود را به فروش برساند. او یک فلسفه بی همتا داشت، رستورانش می بایست همیشه به کیفیت غذا و کیفیت سرویس دهی معروف باشد .ری کراک تا پایان زندگی خود تمام وقتش را در پیدا کردن مکان های مناسب برای تاسیس رستورانهای جدیدش کرد . شرکت مک دونالد هواپیمایی اختصاصی خرید که ری کراک به وسیله ی آن به جستجو می پرداخت تا نقاط مناسب را برای تاسیس رستوران پیدا کند. او همیشه در رستوران هایش حضور داشت و با وجود پا دردش دست از جست وجو و تلاش برنمیداشت و اعتقاد داشت درد و رنج قابل تحمل تر از تنبلی و بطالت است.

ری کراک می خواست طعم و مزه برگرها، سیب زمینی های سرخ کرده، دسرها و نوشیدنیها در تمام شعبات یکسان باشد. فلسفه او بر پایه 3 اصل اساسی بود، اولی مک دونالد بود، دومی سرمایه گذاران، و سومی تولید کنندگان مک دونالد بودند. قدرت و استحکام مک دونالد به هر سه پایه بستگی داشت. ری کراک به خلاقیت و ایده هایی که کارکنانش به او ارائه می دادند پاداش می داد. از جمله میتوان به منوی او اشاره کرد که ایده آن توسط امتیاز داران او بود .

در همان زمان سیستم مک دونالد به امتیازداران اصرار می کرد3 قانون مک دونالد شامل کیفیت خدمات، نظافت و ارزش را رعایت کنند. از نظر مک دونالد کیفیت به معنی تست و آزمایش تک تک اجزای غذا است تا برای سرو در رستوران مناسب باشد. نتیجه این کیفیت افزایش تعداد رستوران ها و افزایش روز افزون مشتری ها وسفارشات بود. آنها تصمیم گرفتند استانداردهای مک دونالد را با همان جدیتی که خودش رعایت می کند، اجرا کنند. کیفیت و دقت رستوران مک دونالد به حدی معروف و زبانزد مردم شد که بقیه رستورانها نیز شروع به رعایت این استانداردها کردند.

مجموعه مقالات مهارتهای فردی

زندگینامه افراد موفق

-بیوگرافی اورسولا برنز مدیرعامل شرکت زیراکس
-بیوگرافی وین دایر بزرگترین معلم موفقیت در جهان
-بیوگرافی ری کراک، مالک و مدیر شرکت مک دونالد
-بیوگرافی جان مک آفی مخترع آنتی ویروس
-بیوگرافی جک ما خالق شرکت علی بابا
-بیوگرافی استیو وزنیاک شریک استیو جابز در راه اندازی اپل
-بیوگرافی دیوید آین‌ هورن بزرگ مرد دنیای اقتصاد آمریکا
-بیوگرافی جورج ساموئل کلاسون کارآفرین آمریکایی
-بیوگرافی پیر امیدیار کارآفرین ایرانی
-بیوگرافی استیو بالمر مدیر عامل شرکت مایکروسافت
-بیوگرافی ویلیام شاکلی مخترع ترانزیستور و فیزیکدان
-بیوگرافی ژان پل گتی صاحب اقتصادی ترین ذهن تاریخ
-بیوگرافی دکتر محمود حسابی پدر علم فیزیک ایران
-بیوگرافی والت دیزنی خالق انیمیشن های به یاد ماندنی
-بیوگرافی مارک زاکربرگ میلیاردر فیسبوک
-بیوگرافی اندی رابین خالق سیستم عامل اندروید
-بیوگرافی رابرت کیوساکی الگوی ثروت آفرینی در جهان
-بیوگرافی برایان تریسی مشاور نام‌آور موفقیت و خوشبختی
-بیوگرافی استیو جابز ایده پرداز دنیای تکنولوژی
-بیوگرافی ناپلئون هیل و اسرار ثروتمند شدن
-بیوگرافی وارن بافت موفق‌ترین سرمایه‌گذار قرن بیستم
-بیوگرافی هنری فورد خالق کمپانی قدرتمند فورد Ford
-بیوگرافی لری پیج موسس گوگل Google
-بیوگرافی جیمی ویلز موسس بنیاد دانشنامه‌ جامع ویکی ‌پدیا
-بیوگرافی بیل گیتس ثروتمندترین مرد جهان و خالق مایکروسافت
-بیوگرافی سویچیرو هوندا کارآفرین مشهور ژاپنی
-بیوگرافی جف بزوس خالق فروشگاه بزرگ آنلاین آمازون
-بیوگرافی آنتونی رابینز معروف ترین سخنران انگیزشی در جهان

خلاقیت و نوآوری


تقویت حافظه


اعتماد بنفس


مثبت اندیشی


موفقیت


هدف گذاری


تصمیم گیری موفق


سلامتی


روانشناسی کاربردی